Het Delle Donne Consort hecht veel waarde aan nauwe samenwerkingen met jonge getalenteerde artiesten. In het jaar 2020-2021 zal het ensemble samenwerken met twee componisten om met elk van hen een werk te creëren. Componiste Vigdis Hansa Elst werkte al eerder samen met blokfluitiste Frederike Van Lindt met als doel om een nieuw werk te creëren voor basblokfluit solo. Zelf beschrijft ze deze eerste ervaring met blokfluit als volgt: “Dit was voor mij een boeiende en verrijkende samenwerking, want op die manier kon ik het instrument en haar verrassende kleuren van dichtbij leren kennen. Deze samenwerking resulteerde in Meditatie, een introspectief werk waarvan ik in de toekomst een mooie opname hoop te maken samen met Frederike.”

De tweede componist met wie we graag willen samenwerken is Pieter De Vos. Hij kwam vroeg in zijn opleiding in aanraking met het repertoire en het instrument dankzij Lieve De Sadeleer en Frederike Van Lindt. Dit inspireerde hem om in opdracht van het Viviane Conraadsfonds en later ook voor het examen kamermuziek van Frederike Van Lindt werken te creëren voor blokfluit. Het Concerto pour flûte à bec et orchestre en de Grande suite pour flûte à bec et orchestre vielen zeer in de smaak omwille van hun neobarokke stijl. In zijn meest recente werk, een octotonische, schertsende Deux Visions voor blokfluit, viool en piano, verkende Pieter De Vos een nieuwe stijl. Zelf kijkt hij uit naar de samenwerking met het Delle Donne Consort. “Alle ervaringen die ik heb gehad met de blokfluit waren positief. Het instrument is veelzijdiger dan veel mensen denken en de consortmuziek is bijzonder charmant. Ik kijk dus reikhalzend uit naar iets wat ongetwijfeld opnieuw een bijzonder aangename en leerrijke ervaring zal zijn.”

Vigdis Hansa Elst

componiste/performer/schrijfster

Vigdis Hansa Elst (°1991) studeerde in 2018 af als componiste bij docenten Wim Henderickx en Luc Vanhove. Als afstudeerproject schreef ze tekst en muziek voor de zeer persoonlijke muziektheatervoorstelling Bloot, gecreëerd in samenwerking met Muziektheater Transparant/TRANSLAB. Met deze voorstelling werd de richting bepaald. Muziektheater en vocale muziek krijgen de nadruk in haar oeuvre, met een eerste uitgave als resultaat: het werk How Sweet the Moonlight voor SSA en piano bij Euprint Ed., dankzij een samenwerking met Vocaal Ensemble Caloroso.

Als performer (tekstperformer/zangeres) staat Vigdis regelmatig op de planken, hoofdzakelijk met haar eigen projecten. Zo creëerde ze afgelopen seizoen voor Zonzo Compagnie's Big Bang festival de muziekkamer VAL, een intieme duovoorstelling met contrabassist Emanuel Van Mieghem. Vigdis schrijft haar eigen teksten, maar niet alleen voor muzikale doeleinden: in 2014 won ze de derde prijs in de Antwerpse voorronde van Write Now!, de grootste schrijfwedstrijd van het Nederlandse taalgebied.

Samen met theatermaker/actrice/zangeres Diede Blok richtte ze het piepjonge muziektheatercollectief De Aanstormerij op, dat het levenslicht zag in de Kleine Zaal van HETPALEIS met de jongerenvoorstelling A Change is gonna come... of niet?

Vigdis vervolledigt zich momenteel in de opleiding jazzzang aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Pieter De Vos

organist/componist

Pieter De Vos (Lier, 1996) had al vanaf heel vroeg een grote interesse in muziek. Na een korte vioolstudie volgens de Suzukimethode begon hij met notenleer in de academie te Broechem (bij Lier). Door de concerten in Broechem op Het Zilveren Orgel werd Pieter al snel verliefd op de ‘Koning der Instrumenten’ en zijn instrumentkeuze was dus evident! Na een jaar les bij Carl van Eyndhoven zette Pieter zijn lessen verder bij Peter Pazmany en bij hem voltooide hij in 2013 zijn academieloopbaan. Aansluitend begon Pieter aan de masteropleiding orgel aan LUCA School of Arts te Leuven (campus Lemmens) bij Luk Bastiaens voor orgel en Peter Pieters voor improvisatie en begeleiding. Nadat hij in mei 2018 afstudeerde, volgde hij op het befaamde Cavaillé-Coll-orgel in Rouen de Saint-Ouen Masterclass bij Jean-Baptiste Monnot.

Naast het orgelspel is compositie zijn tweede passie. Aan LUCA School of Arts behaalde Pieter zijn bachelor in compositie bij Piet Swerts en Kurt Bikkembergs. Hij heeft al enkele werken geschreven voor uiteenlopende bezettingen: Pièce Comique voor orgel en altsaxofoon, Grande Pièce Fantastique voor orgel en drie saxofoons (A-T-Bar.), Grande Suite dans le style français voor 2 blokfluiten, 2 violen, altsaxofoon, harp en basso continuo en Concerto pour flute à bec et orchestre voor dezelfde bezetting. De laatste twee werken werden officieel gecreëerd op de prijsuitreiking van het Viviane Conraadsfonds in AMUZ (Antwerpen). Sinds september 2018 geeft Pieter klavierles te Koningshooikt.